Tuesday 26 April 2011

Perjalanan bermula, London-Amsterdam


Europe Tour sudah bermula ! Kami mengambil pakej Highlights of Europe yang memakan masa 9 hari perjalanan ke 5 buah negara.

Dari hotel, kami mengambil teksi ke Park Lane yang terletak tidak jauh dari hotel kami. Saya sudah pun teruja bila melihat kelibat 'orang kita' yang turut berada dikawasan berkenaan. Tambah teruja bila melihat bas yang bakal kami naiki tiba tepat pada waktunya.


Dari London, bas membawa kami terus ke Eurotunnel untuk merentas Selat Inggeris dengan keretapi yang membawa bas kami terus ke Calais, France. Bukan boleh tengok pun pemandangan dalam tunnel ini, tapi saya sempat juga turun dari bas untuk ambil feel berada dalam tunnel tersebut. 

Sampai di Calais, perjalanan diteruskan ke kilang coklat di Belgium. Belgium memang terkenal dengan cokelatnya, dan kesempatan berada dikilang jangan disia-siakan. Makanlah tester yang tersedia sepuas-puasnya, dan belilah beberapa keping cokelat sebagai kenangan.


Perjalanan diteruskan ke camping site kami yang terletak di Amsterdam. Malam pertama kami tidur disitu. Cabin yang tersedia memuatkan 8 orang dengan 4 katil double decker. Malangnya tandas berada diluar cabin dan terpaksa berjalan sikit. Saya tak kisah sangat dengan hal ini, lagipun inikan budget travel. Cuaca ketika itu masih sejuk, jadi boleh jimat duit untuk mandi. Oh ya, untuk mandi perlu masukkan syiling dan air hanya keluar untuk beberapa minit bergantung kepada berapa nilai syiling yang dimasukkan. Seronok dengan pengalaman ini. 

Esoknya, kami dibawa ke kilang membuat keju dan clog, kasut orang Belanda yang famous itu. Ada sedikit demonstrasi pembuatan keju dan clog, dan jangan lupa tester keju yang terdiri dari pelbagai jenis rasa itu.


Dari situ kami dibawa ke Volendam, bandar nelayan yang terletak ditepi pantai. Seronok berada disitu, kerana boleh makan makanan laut yang pelbagai jenis dan juga dapat mengambil photo dengan pakaian tradisi orang Belanda. Banyak kedai souvenir di Volendam, dan masa yang diperuntukkan saya rasakan amat limited. Arggh, sangat tak puas berada di Volendam.


Kami meneruskan perjalanan ke bandar Amsterdam. Kami memilih untuk menaiki cruise, kerana ianya boleh menjimatkan masa melihat bandar Amsterdam dengan menyusuri sungainya. Bandar Amsterdam tidaklah besar mana dan ianya memang terkenal dengan Red Light District, satu perkampungan 18sx.. hehehe.



Saya sempat makan fries yang khabarnya terkenal berada di Amsterdam ni - Manneken Pis. Walaupun rasanya tak ada la lain atau sedap melampau, tetapi paling kurang kena la cuba. Nasib baik ambil portion kecil, itu pun masih boleh dikongsi dengan adik2 yang lain.



Petang tu, kami pulang ke campsite yang sama di Amsterdam. Ralat kerana tidak jalan-jalan sendiri dibandar Amsterdam, paling tidakpun saya boleh explore bandar itu dengan lebih luas lagi. Rugi... rugi..

No comments: