Thursday 28 April 2011

Amsterdam-Brussels

Hari ke-3 kami bergerak dari Amsterdam dan terus menuju ke Mini Europe. Malangnyaaaaa bila Mini Europe ini ditutup untuk maintenance pulok... Aduila, dah la Mini Europe ni saya dah looking forward nak pergi. Argghh, bukan rezeki kami semua.

Atomium, Brussels

Maka bergambarlah kami dengan Atomium sahaja disitu sebelum bergerak ke bandar Brussels untuk solat zohor. Halangan masuk ke Mini Europe diganti dengan menikmati pemandangan indah bangunan dan persekitaran sekitar masjid. Sangat cantik, ditambah dengan cuaca yang sangat nyaman.


Seterusnya kami dibawa ke Grand Place, Brussels. Bangunan disini tersangat cantik, seperti tidak percaya apa yang pernah ditonton dikaca televisyen kita terpampar jelas di depan mata kami.
=
Grand Place yang penuh dengan pelancong

Dilorong berdekatan, terletaknya patung Mannekin-pis. Patung budak lelaki yang kencing berdiri ini memang famous, saya ingatkan ianya besar rupa-rupanya kecil sahaja dan lokasinya cuma disimpang lorong sahaja.


Dilorong tersebut juga, saya sempat mencuba hot chocolate Godiva yang diperbuat daripada chocolate bar digaul dengan air panas. Sedap sangat.

Dan makan juga waffle sedap gilos yang mana rasanya tidak sama dengan mana-mana waffle yang pernah saya makan dinegara kita.

Jom makan waffle

Di sini kami borong chocolate di samping souvenir, selebihnya kami banyak bergambar di Grand Place sahaja.



Kami terus berangkat ke campsite yang terletak dipinggir Brussels. Cuaca disitu tersangat sejuk, gigil dan gigil. Serious gigil, tetapi pengalaman itu sangat menyeronokkan. Tambah pula cabin yang kami duduki adalah cabin yang paling selesa berbanding dengan cabin-cabin yang lain.

2 comments:

Unknown said...

Best...kalau gi belgium...dan kalau boleh cuba gi brugge sekali..cantik narrr tempat nya!

shoeque said...

ada nampak dalam majalah, cantik brugge tu. ada rezeki, insyaAllah :)