Saturday 30 April 2011

Luxembourg-Lauterbrunnen, Swiss Alps

Hari ke-4 kami meneruskan perjalanan ke Luxembourg, bandar lama yang mempunyai view yang sangat cantik. Terkenal dengan gelaran 'Europe's most beautiful balcony', Luxembourg juga merupakan negara terkecil di Eropah. Sekejap saja kami disini kerana perjalanan perlu diteruskan ke Lauterbrunnen.

Luxembourg

Saya memang tak sabar untuk ke Swiss kerana ianya bakal menjadi pengalaman pertama bagi saya bermain dengan salji. Perjalanan memakan masa 10 jam, dan kami tiba di campsite pada lewat petang.

Cabin yang tersedia tidak dilengkapi dengan tandas, dan sama seperti di campsite Amsterdam, syiling diperlukan untuk mandi.


Keesokan harinya, dari campsite kami berjalan menuju ke stesen keretapi Lauterbrunnen untuk menaiki kereta kabel ke Jungfraujoch. Kereta kabel pertama berhenti di Kleine Scheidegg, dan kami perlu mengambil kereta kabel seterusnya untuk mendaki ke puncak Jungfrau.

Kami agak teruja bila tiba di Kleine Scheidegg memandangkan salji mula menurun disitu. Sempatlah rasa hujan salji halus yang jatuh ke winter coat kami. Hehe.. jakun sikit disini.



Sampai di puncak Jungfrau, masing-masing semuanya kepeningan kerana tekanan udara. Satu pengalaman yang menarik dan lucu bila dikenang balik. Mount Jungfrau merupakan puncak tertinggi di Europe, dan adalah sesuatu yang membanggakan bila saya telahpun sampai ke sini.

Kami turun ke Kleine Scheidegg balik untuk bermain dengan salji sebelum meneruskan perjalanan turun ke Lauterbrunnen. Sempat beli the famous Victorinox knife dan sedikit souvenir lain.

jom main ski

Ketika ini saya mula rasa tak sedap badan. Terkejut bermain dengan salji agaknya. Dan saya tidur sepanjang malam tersebut. Cuaca di campsite tidaklah sesejuk di Brussels walaupun kami berada dikaki gunung bersalji pada malam itu.

3 comments:

Ijahans said...

bakpo tok wak ais kepal ngan salji nyo..

shoeque said...

cik ija : ore kato : take nothing but a photograph, leave nothing but a footprint.. gituuuu hehe

Ijahans said...

waahh... quotes omputihhsss tuuuu