Tuesday 1 October 2013

Jalan-jalan Italy 29 Mei - 11 Jun 2013

Alhamdulillah dengan rezeki kurniaan Allah swt, sampai juga saya ke Italy pada Mei yang lalu. Sebenarnya tak terlintas pun nak ke Italy. Plan asal mahu repeat Beijing je. Itupun sebab frust bila visa untuk menunaikan umrah tak lepas sebab kami tiada mahram dan masih di bawah umur 45 tahun. Ok, muda lagi tak kak ton ?

Lepas discuss sana sini, akhirnya bumi Italy kami pilih untuk destinasi pada tahun ini. Tengok pakej-pakej kat sana-sini, arrghh... mahal nya. Ada yang offer 9D7N pada harga RM9K. Ini belum masuk duit shopping lagi. Akhirnya saya ambil keputusan untuk buat itinerary sendiri. Puas google blog sana-sini, susah juga nak cari info. Kalau ada pun update, tak berapa detail perjalanan mereka. Harap-harap dengan entry saya kali ini dapat membantu mereka-mereka yang akan ke Italy nanti.

Penerbangan




Kami memilih Emirates Airline, tiket termurah yang boleh dibeli pada Matta Fair bulan 3 yang lalu. Saranan saya, kalau nak ke luar negara dengan penerbangan selain dari AA, datanglah ke Matta Fair. Serious berbaloi, tapi make sure tarikh perjalanan dah ada dalam kepala, jangan sampai sana baru tercangak-cangak nak pilih tarikh pula.

Harga tiket = RM2,910/pax return tiket dari KL ke Rome (transit Dubai 2 jam 30 min) dan Milan ke KL (transit Dubai 3 jam).

Menariknya tentang Emirates, makanan memang confirm halal dan sedap pula tu. Memang kena dengan selera saya lah. Dari KL - Dubai memakan masa selama 7 jam, dan Dubai - Rome pula 6 jam 10 minit. Milan ke Dubai pula 6 jam, Dubai ke KL 7 jam.


Untuk penerbangan jarak jauh, saya rasa lebih selesa jika transit dulu. Dapat 2-3 jam ok lah untuk rehat dan stretching sikit. Merasa jugak lah solat di Dubai Airport, makan-makan di cafe dan shopping fridge magnet untuk diri sendiri.


Itinerary 

source : www.wordtravels.com

Berpandukan bacaan blog, google search dan itinerary dari travel agent, saya dan Fiza berjaya menghasilkan itinerary sendiri untuk perjalanan selama 11 hari ke Italy yang meliputi 4 negeri iaitu Rome (3 hari), Florence (3 hari), Venice (2 hari), dan Milan (3 hari). Terima kasih juga kepada Iza, yang sudi menceritakan pengalamannya di Italy pada tahun 2010 dan juga berkongsi itinerary. Fuhhhh... sangat mencabar tau, sebab 3 bulan je ada masa (dengan kerja2 ofis yang banyak perlu settle) untuk cari semua info termasuk buat booking hotel dan train, termasuk buat buku scrap tentang Italy.

Itinerary ringkas saya akan ceritakan dalam post yang berikutnya.


Budget

source : flagpedia.net

Secara ringkas berikut saya senaraikan budget kami seorang :-
Flight                                       RM2,910.00
Airport Transfer                                211.18
Hotel                                              1,840.00
Bus to Seravalle                                 162.00
Train                                                  405.00
Subway/Metro                                     81.00
Entrance Fee                                      191.70
Cinque Terre Tour Guide                    458.46
B,L,D (Estimated 10 Euro per dine)    931.50
(sebenarnya B,L,D ni tak sebanyak ni pun...)

Total = RM7,191.22 (without shopping)
So kalau sesiapa tu memang shopaholic, kena bawa lebih lah sebab handbag kat sana memang gila2... Kalau peminat branded handbags seperti Prada, Fendi dan lain2 memang kena bawa € yang sangat banyak. Kalau sekadar nak jalan-jalan kenal negara orang plus shopping souvenir sikit2 untuk diri sendiri dan family, bawak RM10k pun dah lebih dari cukup sebenarnya.


Penginapan

Kesemua tempahan penginapan saya gunakan online booking saja. Saya menggunakan Booking.com untuk booking hotel di Rome dan Milan dan Airbnb.com untuk booking apartment di Florence dan Venice. Memang sangat membantu, tapi perlu kaji betul2 untuk mendapatkan lokasi dan review yang cantik dari pengunjung sebelumnya. Untuk review hotel saya juga sering check kat Tripadvisor.com.my . Memang kena rajin sikit lah, lagipun yang pergi bersama saya ialah 4 orang kakak2. Takut pula mereka komplen tempat tak selesa nanti.

Apartment kami di Venice
Masa nak buat booking tu, kena tengok juga caj city tax per nite samada dah termasuk dalam harga hotel atau kena bayar asing. Biasa per pax dalam €2/night. Kalau kena bayar asing, maka siap2kanlah duit tu takut terpakai pula nanti.

Peringatan untuk payment : pastikan pembayaran telah atau belum dibuat untuk hotel2 sebelum anda sampai keItaly. Melalui Booking.com, biasanya pembayaran adalah direct kepada hotel di sana. Maka sediakanlah wang secukupnya untuk pembayaran hotel apabila check-in atau check-out nanti. Agoda dan Airbnb biasanya pembayaran dicaj terus ke kad kredit anda.



Train Inter-city & Metro

Untuk menyenangkan, semua tiket train inter-city dari Rome-Florence, Florence-Venice dan Venice-Milan saya dah siap2 beli online. Senang saja, terus ke website Trenitalia dan boleh pilih tarikh mengikut itinerary yang telah siap2 kita aturkan. Print siap2 tiket di Msia, sampai masa perjalanan nanti cuma tunjukkan saja printed ticket kepada train master. Tak perlu nak verify lagi printed ticket tu melainkan tiket tu kita beli dikaunter atau mesin. Kalau nak confirm, boleh bertanya kepada kaunter tiket Trenitalia yang ada di stesen keretapi tu. Mereka sangat membantu.

Trenitalia memang boleh dipuji

Seat pun selesa walau Economy Class je

Seriously Trenitalia sangat selesa, dan sangat convenient untuk pelancong semua. Juga sangat menepati masa. Cuma kita sebagai pelancong sebaiknya berhati2 dengan luggage yang kita letak kat tempat simpanan dalam train sepanjang perjalanan. Mana lah tau takut ada yang terambil atau memang saja2 nak ambil ke. Haritu kami ikat luggage tu supaya tidak terpisah dengan lock basikal yang dibeli dari sini. Lebih baik kita beringat sebelum terkena.

mesin ni sangat convenient

Untuk tiket Metro, kami beli tiket pada mesin yang disediakan di stesen je sebab kalau beli 3 day pass atau seumpama, ikut pengiraan kami macam tak berbaloi. Senang saja, pergi kat mesin, pilih bahasa dan ikut langkah seterusnya. Awasi diri semasa di stesen Metro Milan, kat sana ramai gypsy berdiri sebelah mesin tiket dan kononnya nak ajar kita macamana nak guna. Kalau dilayan, sure kena caj kat diorang lah. So baik buat sendiri dan buat2 tak tahu je kalau mereka nak ajar cara menggunakan mesin. Bukan kita tak pandai membaca, betul tak ?


Tiket Masuk

Untuk lebih mudah dan cepat, semua pembelian untuk masuk ke tempat lawatan telah saya beli siap2 dari Msia lagi. Beli, bayar dan print tiket siap2 memang sangat mudah terutama untuk entrance di Colosseum dan Vatican City. Kalau kat sana baru cadang nak beli, memang merasa lah beratur panjang. Mau separuh hari juga rugi masa dibuatnya. Maka, saya nasihatkan untuk semua tiket entrance sila lah beli siap2 dari Msia lagi.

Banyak sebenarnya website agen dengan tawaran harga yang berbeza yang boleh kita beli tiket secara online, tapi berikut adalah antara link yang membantu saya dalam pembelian tiket tempohari :-
Collosseum Skip the Line Entrance Ticket
Vatican City Skip the Line Ticket
Hop on - Hop off Bus



Keselamatan

Antara keempat2 negeri, saya merasakan Florence dan Venice paling selamat untuk jalan2 waktu malam. Selamba je saya dan Fizah ulang alik ke sana sini. Rome dan Milan ramai orang, jadi kena berhati2 sepanjang masa. Sebaiknya di kesemua tempat pun perlu berhati2, terutama passport dan euro dalam poket.

Hati2 juga disetiap stesen Metro dan semasa nak masuk ke dalam Metro. Di Milan, kami hampir kena rompak dengan sekumpulan budak2 perempuan yang nampak kiut2 tapi sebenarnya pencuri. Ada pulak dibukaknya backpack saya, mujur saya boleh dengar zip dibuka dan terus saya menjerit atas muka diorang tapi diorang buat tak tahu je dan terus blah macam tak ada apa2 yang berlaku.


Makanan dan Minuman

Sebenarnya tak susah nak makan kat Italy ni melainkan mintak nasi lauk gulai masak lemak tempoyak dan sambal kicap pedas. Pizza with tomato and cheese adalah makanan ruji saya kat sana. Dengan harga €3 sepotong besar, dan cukup mengenyangkan untuk lunch atau dinner. Ada satu kedai tu jual sebiji pizza regular pada harga €4, sangat berbaloi2. Kedai makanan halal (kedai pak arab jual kebab dan nasi arab) sebenarnya banyak di Italy. Contohnya di Rome, bersusun kedai halal berhampiran Termini Station. Begitu juga di Milan. Cuma di Venice saja kedai halal agak sukar di dapati, dan memandangkan kami menginap di apartment maka amat mudah untuk kami masak saja di Venice. Beli pasta, beli tomato dalam tin with mushroom, wallah...... spaghetti tomato jadinya.

daging halal hanya boleh didapati di kedai pak arab

makan salad

seafood spaghetti

pizza tomato & cheese

Sesekali nak cuba makan di restoren apa salahnya, tapi awasi budget kalau nak makan di restoren Italianos ni. Ada service charge berlainan akan dikenakan. Kalau makan kat luar, ada caj lain berbanding makan di dalam kedai. Tips untuk waiter pun lain pula. Jangan lupa untuk mencuba spaghetti aglio olio originally from Italy, sangat sedap okay !

Jangan lupa untuk mencuba ice cream atau gelato di setiap gerai jualan gelato di Italy. Banyak kedai gelato kat sana dengan pelbagai perisa, dengan rasa yang enak dan sangat berbeza. Standard harga setiap gelato ialah €3 - €4, bergantung kepada lokasi kedai dan saiz gelato. Untungnya makan gelato ni, ianya mengenyangkan, maka boleh skip lunch. Yeay.

yummeh !

ada merata-rata kedai gelato ni


Kesimpulan

Secara keseluruhan, Italy memang sangat best untuk dikunjungi. Hasil senibinanya sangat mengagumkan, sebagai contoh Roman Colleseum memang telah membuatkan rahang saya terbuka luas apabila sampai di sana. Berjam-jam masa dihabiskan di sana, namun terasa seperti tak puas dengan apa yang terpapar di depan mata. Hasil lukisan Michael Angelo di Vatican City sangat menakjubkan, 3D pada dinding Sistine Chapel memang terbaik sehinggakan saya rasakan lukisan langsir seakan betul dan sangat timbul.

Ada rezeki untuk kembali ke Italy saya pasti akan memilih kota cinta Venice kerana berada di Venice membuatkan saya seakan berada di dunia lain, yang seakan dirasakan bagaikan berada di dalam mimpi walaupun hakikatnya ianya sebenarnya realiti.


18 comments:

Jari Manis said...

Lepas baca entry ni...ada simpan azam jugak nk ke sana..teima kasih kongsi info yg complete tu..yeahh..satu hari nanti JM nak terjah Italy heee

ahahaha..semua tempat JM nk pergi kan..haishhh

syieda said...

Cantiknya venice..
Tulis la lagi...

shoeque said...

JM : bagus tu ada azam, nnti bole share info jugak kt semua org hehe...

Syieda : memang cantik.. heeeee

Zueda said...

Salam..nk tanya. Klu nk soping bag prada gucci tu better kt milan or venice? Ada yg kt venice murh ckit dr milan...tq

Farhan Azmi said...

ada tak restoren makanan itali yang halal kat sana ??

Unknown said...

Sangat membantu.! Tq :) Saya akan ke milan. Florence dan Rome 20-28 nov ni.

Formerly known as Superwomanwannabe! said...

Assalamualaikum...terimakasih, sangat sangat membantu ..saya ni tengah pening ni mana nak duduk di florence, Florence dlu ke venezia dulu ke. nak dapur ke tak da dapur ke, nak duduk tengah centre ke duk luar sikit , nak sewa kereta ke tak . waaaarghh pening. But sangat excited, thanks for sharing. Im going to be looking at AirB&B now!

nazeri said...

Akak, bleh share itinerary x? cadang nk g Italy awal thn depan

nazeri said...
This comment has been removed by the author.
nazeri said...

Akak, bleh share itinerary x? cadang nk g Italy awal thn depan

nazeri said...

Akak, bleh share itinerary x? cadang nk g Italy awal thn depan

Unknown said...

TERIMA JASA TOUR GUIDE DI ITALIA
( Milan, Venice, Florence, Pisa, Roma dan seluruh kota di italia )

( TERMASUK MOBIL )

Cocok untuk yang ingin menghemat waktu & tidak tahu kota - kota di italy

KEUNTUNGAN :
1. Menghemat waktu dari pada harus mencari lokasi/ takut nyasar
2. Biaya terjangkau/ bisa nego
3. Waktu fleksibel ( hubungin terlebih dahulu )
4. Tour guide bisa berbicara Bahasa Indonesia, inggris dan tentu italy
5. Free antar jemput ke bandara
6. Sudah termasuk mobil untuk 4-6 orang, jadi untuk keliling kota Italy tidak perlu naik kereta
7. Biaya sudah termasuk bensin, parkir dan hotel supir apabila keliling kota - kota di italy ( base tour guide di Roma )
8. Tour guide sekaligus menjadi supir, yang akan menemani ketempat - tempat wisata

Syarat & ketentuan :
• Makan Tour guide di Tanggung peserta

CP:
WA : +33771174763
Email : gratiaatanka@ymail.com

stenote said...

Petunjuk menarik untuk jalan-jalan di Italy.
Florence sangat menarik dengan patung-patung masa renaissancenya.
Berbagi artikel tentang Florence, kota patung seni, di http://stenote-berkata.blogspot.com/2018/01/florence-kota-patung-seni.html
Lihat juga video di https://youtu.be/9FCNU23fySg

stenote said...

Kalau lagi di Florence, kunjungi juga Duomo yang indah. Baca juga artikel di http://stenote-berkata.blogspot.hk/2018/04/florence-di-piazza-del-duomo_11.html
Lihat video di Youtube di https://youtu.be/OVEs_zYK_FQ

Anna Zanariah said...

Thanks for sharing. Sy tengah survey untuk trip ke Venice, Milan and Florence. Itinerary Rome dah settle.. Mujur jumpa blog awak ni utk sy rujuk..

jemput singgah blog sy juga.. sy pun suka share story and review kalau travel..

annazanariah.blogspot.com

Yanni said...

Assalamualaikum sis... terima kasih info dan tips2 yg sangat berguna utk yg merancang DIY family vacation.. sangat membantu

Indrianishvi said...

Your trip to Italy was very memorable and many things were extraordinary. Thank you for sharing your experiences and knowledge about holidays. villakubu.com

Unknown said...

Selepas saya baca post Puan saya berazam untuk kesana dan melihat sendiri kota tersebut 👍