Wednesday 16 May 2012

Taman Negara

Rezeki bila terima email invitation dari supplier untuk kursus di Taman Negara pada 26 - 28 April yang lalu. Terus confirmkan nama, dan saya memang tak sabar untuk menikmati keindahan alam di samping melakukan aktiviti di Taman Negara. Percuma weiii, sapa tak nak.

Kami berkumpul di pejabat supplier yang terletak di Kota Damansara, dekat je dengan rumah saya, sebelum semuanya menaiki bas yang disediakan. Bas berhenti di Genting Sempah untuk breakfast, dan meneruskan perjalanan melalui LPT exit Temerloh-Jerantut, sebelum sampai di Kuala Tahan pada jam 1.30 tengahari.

Tempat parking bas atau kereta memang berdekatan saja dengan sungai, dan kami terus ke jeti untuk menaiki sampan menyeberangi sungai ke Mutiara Taman Negara. Jarak jeti kuala ke resort tak sampai 5 minit pun.

weee... dah sampai

jeti kg seberang, tempat kami naik sampan

Sampai je resort, disambut dengan welcome drinks dan nyanyian apa ntah. Tak concentrate sangat, sebab masing-masing dah menghala ke cafe untuk lunch. Siap lunch, kami terus ke dewan untuk product training. Elok sangat la tu, perut kenyang, aircond... apalagi... rasa nak zzzZZZ aje...

training room a.k.a bilik tidur siang

Siap training, semua cepat-cepat masuk bilik sebab nak rehat dan bersihkan badan. Chalet kat Mutiara ni not bad, semua diperbuat dari kayu, nice exterior and interior design. Nasib baik saya ditempatkan di chalet yang bersambung dengan chalet sebelah, yang mana ada pintu bersambung di antara keduanya. Maka tidur malam tak ada lah takut sangat. Uiii. Tidur dalam hutan, siapa tak seremmmm. Tambah pula dengar story mory pengalaman kawan-kawan yang pernah menginap disini. Tegak bulu roma.

chalet

jom check-in

Lepas dinner, semua bersiap sedia untuk Jungle Night Walk. Kami membentuk beberapa kumpulan kecil supaya senang abang guide membawa kami masuk hutan. Nasib baik betul dapat guide yang agak berpengalaman dan pandai bercerita. Khabarnya Mutiara TN ni telah dicerobohi oleh seekor gajah beberapa minggu yang lalu yang mengakibatkan pokok-pokok disekitarnya musnah. Dapatlah kami melihat peninggalan najis gajah tersebut, depan salah sebuah chalet saja. Bayangkan ketika itu penghuninya keluar dari chalet dan nampak gajah tu sedang memerut, apa lah agaknya tindakan penghuni chalet tu ya.

taik gajah bersepah depan salah sebuah chalet

Jungle Night Walk sangat menyeronokkan, bila berjalan dalam hutan dengan torch light ditangan masing-masing dengan keadaan berhati-hati semuanya. Dapat melihat rusa sedang makan di menara tinjau yang disediakan, dan yang paling BEST ialah bila malam itu hujan turun selebat-lebatnya ketika kami ingin berpatah balik keluar dari hutan. Weeehoooo... Dapat mandi air hujan malam tu, kasut pun penuh dengan air. Balik bilik, terus mandi. Ada juga yang lepas mandi sibuk mengeringkan kasut, maklumlah nak pakai lagi untuk Jungle Trekking dan Canopy Walk pula.

Pagi esoknya, selepas breakfast kami masuk balik group semalam. Dengan abang guide yang sama, kali ini kami bersedia untuk Jungle Trekking dan Canopy Walk. Sangat best pengalaman jungle trekking, selama sejam setengah kami berjalan untuk sampai ke tempat Canopy Walk.

bunga hutan

Diceritakan, ada yang gayat dengan canopy walk ni. Tapi saya sangat excited untuk berjalan di atasnya. Nasib baik saya tak gayat pada ketinggian. Relax je jalan sambil menikmati view bawah. Ceceyy, berlagak pulak. Eh, rugi lah kalau ke Taman Negara tetapi tak cuba canopy walk nya. Aishh, rugi lah. Baik duduk rumah je.
weeee... canopy walk @ Taman Negara
Hala balik, kami menaiki sampan laju ke resort memandangkan perlu bersiap-siap untuk masuk kelas pada belah petang. Cepat je sampai, pengalaman menaiki sampan laju tu sangat menyeronokkan. Dah siap bersihkan diri, makan, sekali lagi masuk training room. Alahai, rabaknya mata ku.....

Habis training, balik bilik, dinner dan terus keluar untuk karaoke session bersama supplier dan reseller yang lain. Kang tak pergi kata tak sosial puloks. Okla tu, dapat pengalaman duduk kat bahagian belakang 4WD, kalau siang mau ku berdiri buat stunt. Tipuuu.

Esoknya, sesudah breakfast kami bersiap untuk Boat Trip to Lata Berkoh. Wahhh... yang ni pun best tau, sebab naik boat laju untuk sampai ke Lata Berkoh dan boleh mandi-manda. Malangnya dapat boat slow pulak, maka boat kami dipintas oleh boat yang lain.

air yang deras, dengan suasana yang sangat nyaman

Sampai-sampai ingatkan terus sampai ke Lata Berkoh, rupanya kena trekking 1.2km gitu. Okla, jalan pun mencabar kemahiran sikit-sikit, maka seronoklah jugak. Sampai di Lata Berkoh... mak aih, derasnya air... water rafting kat sini mesti menarik.

ada berani mau mandi sini ?

Siap posing bagai, kami terus terjun ke sungai - bahagian yang selamat untuk mandi atau berendam. Sejuk airnya, memang sangat best ! Kejap je kami disitu sebab kena kejar waktu untuk check-out pula.

group photo

Kali ni kami hijack boat orang lain, maka dapat naik boat yang lajuuuuuuuuu. Yeay. Siap mandi, lagi sekali lunch - haiyo duk sini asyik makannnn je, maklumlah free. Dah siap makan, terus seberang sungai dan masa untuk pulang ke KL. Arrghh, rasa kejap sangat berada di Taman Negara yang sangat best ini !

1 comment:

Ijahans said...

oloh, taik besor gajoh....
psst koho slim napok... jelly aah