Thursday 31 May 2012

Broga Hill

Ahad lepas, saya berkesempatan mendaki Bukit Broga bersama kawan-kawan yang lain. Dah lama tengok kawan-kawan FB post gambar mereka di puncak BB namun hati sering berkata, ehhh... boleh ke naik ni ? Maklumlah, stamina bukannya tinggi tambah pula mendaki bukit sebegini memang memerlukan kekuatan mental dan fizikal. Ini belum naik Gunung Kinabalu lagi dah macam-macam perasaan negatif yang timbul... Haha..

Bertekad kepada semangat, jikakau fikirkan kau boleh, maka saya memaksa diri untuk turut serta kawan-kawan yang lain. Selepas subuh, siap minum milo dulu tambah tenaga, kami bergerak dari rumah Fateha di Pantai Dalam. Matahari pun dah muncul, kami pun tak ada lah memasang hajat nak tengok sunrise di BB walaupun ramai yang memanjat BB adalah untuk melihat keindahan sunrise. Tak apalah, kita buat slow-slow okay.

Dari Pantai Dalam kami ambil highway ke Cheras-Kajang, terus exit Kajang dan masuk Semenyih. Siap berhenti di Petronas dulu untuk ke tandas, orang kata kat BB mana ada tandas. Kalau ada pun, gerenti tak mau.

Sampai simpang University of Nottingham, kita belok kiri dan terus je sampai nampak kereta dah tersusun tepi jalan. Masuklah parking kat ladang kelapa sawit tu, RM2 je sekali masuk. Kat bawah tu, dah ada orang menjual makanan dan minuman. Tapi kami semua dah siap bawak bekal, memang plan nak breakfast kat atas pun.

alaa 1.7km je pun.. wahaha

tempat parking full

Pendakian dimulakan. Wuhuuuu. 15 minit dah semput, camna tu. Mental rasa nak quit, tapi tak perlu risau. Kita rehat dulu bagi jantung gerak perlahan balik. Sambung lagi, baru nampak puncak sikit. Kat situ agak mencabar,  memandangkan saya ni bukannya kaki panjat bukit, maka kena lah pegang tanah tu takut pula nanti tergelincir ke.


kalau hujan boleh gelongsor je nih dari atas haha

macamana nak turun nih huhuuu

Akhirnya saya berjaya sampai di puncaknya. Puncak kedua sebenarnya, sebab ada lagi satu puncak terakhir tetapi dah terlampau kepenatan maka kami stop dipuncak kedua sahaja. Jadi lah tu, first trial. Weeeeeehoooooo. Scenery yang sangat indah dengan udara yang segar. Walaupun hari dah sedikit panas, tetapi tak terasa sangat.




Sarapan dinikmati dengan penuh enak, maklumlah semua kelaparan. Dekat sejam juga kami di atas. Dah siap semua, masa untuk turun. Harus berhati-hati ya, kalau tak confident jalan pimpin tangan dengan kawan yang berada di depan. Baru lah tak tergelincir.

On the way turun tu, saya berselisih dengan 2-3 orang makcik okay. Agak memalukan kalau saya tak mampu naik sampai ke atas. Kuat betul lutut mereka, dan tenaga mereka tu. Fuhh.

Overall, BB adalah satu pengalaman yang memang best. Jangan pergi waktu hujan, pasti trek sangat licin. Dan jangan lupa untuk pakai kasut yang bersesuaian bila mendaki.


No comments: